5 strategií, jak monetizovat aplikaci

31.03.2020

Petr Kott

jak-urychlit-programovani-v-PHP-photo

31.03.2020

Petr Kott

„Vyplatí se mi investovat do mobilní aplikace?“ „Jak a kdy se mi investice vrátí?“ Vývoj kvalitní aplikace si vyžádá čas i peníze, a je proto přirozené ptát se, zda se vám investice do ní vyplatí. Ukážeme vám 5 možností, jak může aplikace produkovat zisk, aniž by se nutně jednalo o prodejní appku.

1) In-App Ads – nechte appku vydělávat s pomocí reklamy

Reklama dokáže zajistit dlouhodobý výdělek hlavně těm aplikacím, které jsou určeny širšímu spektru uživatelů. Vytvořit a spravovat reklamu pomáhají systémy AdMob od Googlu, dále InMobi či Conversant.
Mezi oblíbené typy reklamy v aplikacích patří:
* banner
* vsunutá reklama
* reklama s odměnou za zhlédnutí
* video
* nativní reklama působící jako přirozená součást appky

Pamatujte, že neustále blikající či vyskakující reklamy vedou nikoli k zisku, ale k úbytku uživatelů. Prioritu má vždy jejich pozitivní zkušenost. Reklamu a frekvenci zobrazení proto nastavujte pečlivě a s mírou.

2) Freemium – nabídněte placenou verzi, které uživatel neodolá

I když je většina aplikací zdarma, obvykle umožňují upgrade na placenou verzi s úplným vypnutím reklamy (Ad-Free) či prémiovými funkcemi. Těmi mohou být neomezená možnost kontaktování na seznamce, offline verze slovníku či poslech oblíbené hudby se Spotify kdykoli, kdekoli.
Klíč k úspěchu spočívá v nalezení správné míry toho, co poskytnete uživatelům zdarma v základní verzi a čím je nalákáte na verzi placenou.
Prémiové funkce a obsah můžete poskytovat na omezenou dobu – 1 měsíc, 6 měsíců, 1 rok – nebo permanentně, za jednorázový poplatek.

TIP: nabídněte prémiový účet na omezenou dobu zdarma na vyzkoušení.

3) In-App Purchases – prodávejte uživatelům ještě lepší zážitky

Zvláště herní aplikace uživatelům dávají možnost nakoupit si virtuální peníze, herní žetony, „životy“ a jiné speciální funkce. S trochou kreativity lze tento princip aplikovat i u jiných appek. Jako příklad a inspiraci si vezměme seznamky, kde si kupujete kredity a ty vám umožní posílat dárky, odkrýt více fotek atd.

4) Placená aplikace – pro appky, které znají svou cenu

Je vaše aplikace unikátem na trhu?
Překonává kvalitou a provedením konkurenční produkty?

Pak můžete zvážit její jednorázové zpoplatnění, přestože většina aplikací je dnes k mání zdarma.
Tento asi nejjednodušší způsob monetizace aplikace vyžaduje silnou marketingovou a PR podporu, ale především jedinečný, propracovaný produkt. Počítejte, že vaše uživatelská základna může zůstat omezená.
Většina poskytovatelů proto poskytuje možnost vyzkoušet si appku aspoň na omezený čas bezplatně.

5) Aplikace jako mini-e-shop

Stále více lidí používá mobilní aplikace k nákupu zboží a služeb. Chytrý prodejce proto rád tuto možnost zákazníkům nabízí. Samozřejmostí by měl být intuitivní, komfortní a bezpečný nákup v příjemném, uživatelském rozhraní.
Mnozí obchodníci navíc nákup v aplikaci zvýhodňují a lákají na různé bonusy. Dnešní zákazník to nejen ocení, ale mnohdy i očekává, s čímž je nutné počítat.