5 věcí, na které je dobré pamatovat při testování mobilní aplikace

03.03.2021

Petr Kott

jak-urychlit-programovani-v-PHP-photo

03.03.2021

Petr Kott

Testování je zásadní součást vývoje každé mobilní aplikace a ve finále rozhoduje o jejím (ne)úspěchu. Tento proces si žádá jak zkušenosti a preciznost vývojáře, tak čas a určitý podíl finančního rozpočtu. Aby aplikace vinou chyb a nedostatků neskončila na digitálním smetišti, ale získala přízeň uživatelů, při testování je nutné zohlednit některé důležité faktory. V tomto článku se zaměříme na 5 z nich.

1) Testujeme napříč operačními systémy, konfiguracemi i displeji

Poctivý vývoj aplikace se zpravidla neobejde bez jejího testování v různých verzích operačních systémů iOS i Android, na několika mobilních telefonech s odlišným hardwarem a parametry displeje. Dobrou praxí je testovat na zařízeních, které jsou aktuálně „in“ nebo které cílová skupina používá nejvíce.

Vzhledem ke značné fragmentaci systému Android a bohaté nabídce telefonů i tabletů bývá testování náročnější úkol. Jen tak však můžeme „vychytat“ drobné mouchy, které by jinak pokazily zážitek z aplikace.

2) Testujeme v kanceláři, kavárně i v přírodě

Typ a rychlost internetového připojení patří k dalším faktorům, kterým při testování věnujeme pozornost. Všichni víme, že kvalita připojení ovlivňuje rychlost načítání, posílání a stahování fotek, přehrávání videí a řadu dalších funkcí. Úkolem nás vývojářů je proto vyzkoušet, jak aplikace pracuje v rámci připojení přes domácí Wi-Fi, hotspot na ulici i mobilní internet.

Zohlednit bychom měli také preference a zvyklosti cílové skupiny uživatelů, které se mohou lišit dle věku, typu, ceny připojení v dané lokalitě apod.

3) Na velikosti displeje záleží

Už se vám taky stalo, že jste v aplikaci nenašli důležitou funkci nebo tlačítko, prostě protože se nevešly na displej vašeho telefonu či tabletu?

Špatná kompatibilita mezi appkou a displejem může znepříjemnit, nebo rovnou znemožnit její používání. Rozměry displeje smartphonů proto hrají při testování důležitou roli.

Aktuální výzvou pro vývojáře jsou např. smartphony s ohebným či dvojitým displejem. Kvalitní aplikace by totiž měla správně fungovat na každém zařízení, včetně žhavých novinek na trhu.

4) Bez manuálního testování se (zatím) neobejdeme

Testování aplikace lze provést manuálně, tj. s pomocí reálného smartphonu, nebo automatizovaně, s pomocí tzv. emulátorů. Oba přístupy mají svá pro a proti a většina vývojářů proto kombinuje obojí.

Navzdory rozvoji automatizovaného testování softwaru zůstává manuální testování nenahraditelné, a to z několika důvodů. Provádí ho živý, uvažující člověk, který – stejně jako uživatel – pracuje s mobilním telefonem, takže spolehlivěji odhalí nedostatky v UX a snáze opraví drobné chyby. Pouze s mobilem/tabletem v ruce navíc můžeme zkontrolovat, zda a jak v aplikaci fungují geolokace, fotoaparát, biometrický senzor a jiné moderní vychytávky.

5) Na jazyk a kulturu musí dbát i vývojář

Testování digitálních produktů není čistě technická záležitost, jak se na první pohled může zdát. V neposlední řadě je nutné ověřit, zda aplikace vyhovuje po obsahové i vizuální stránce jazykovým, kulturním nebo sociálním preferencím jejích budoucích uživatelů. To platí obzvlášť pro ty produkty, které hodlají prorazit na globálním trhu, nebo pokud vyvíjíte appku pro specifickou cílovou skupinu z jiné země či kontinentu.

Na finalizaci aplikace se tak mnohdy podílí též překladatel, copywriter nebo konzultant s dobrými znalostmi daného prostředí.