ASO (App Store Optimization) neboli optimalizace aplikace má za cíl její snadné vyhledání, dobré umístění ve výsledcích a získání co největšího počtu stažení a spokojených uživatelů.
7 sekund – tolik času stráví uživatel rozhodováním, zda si vaši aplikaci stáhne nebo ne…
ASO (App Store Optimization) neboli optimalizace aplikace má za cíl její snadné vyhledání, dobré umístění ve výsledcích a získání co největšího počtu stažení a spokojených uživatelů.
Představme si 7 nejdůležitějších zásad pro úspěšné ASO.
Jméno aplikace je první věc, kterou uživatel vnímá. Ujistěte se, že mezi názvem a aplikací je jasná souvislost, a člověk nemusí bádat, co vlastně stahuje. Inspirujte se u světoznámých appek Duolingo, Tandem či Skyscanner.
Snadno zapamatovatelný, unikátní název, který obsahuje 2 až 3 klíčová slova, je součástí každé úspěšné aplikace.
Kreativitě se meze nekladou – rozsahu však ano. Zatímco Google Play Store povoluje 50, Apple App Store pouze 30 znaků.
Úvodní věta popisku mnohdy rozhoduje, zda uživatel bude stahovat nebo ne. Popisek aplikace je důležitý jednak pro uživatele, jednak pro vyhledávací algoritmy (zvláště u Google Play, méně u Apple).
Snažte se o přirozený, dobře strukturovaný popis do 4000 znaků. Nezapomeňte na relevantní KW. Používejte odrážky, velká písmena či emotikony.
Rovněž ikona aplikace by měla korespondovat s jejím zaměřením a dobře se pamatovat. Pro hry a zábavné appky se hodí kreativní, barevné ikony, jiné aplikace sází na symboly či písmena související s názvem.
Vyhýbejte se obrázkům a grafice, které se příliš podobají jiným aplikacím.
Nepřehánějte to s množstvím detailů a snažte se o zachování vizuální identity vašeho brandu.
Screenshoty jsou jakýmsi mini-katalogem aplikace. Po hodnocení (Ratings) mají nejdůležitější vliv na rozhodování uživatele, konverzi a CTR.
Vyberte fotky, jež zvýrazňují funkcionalitu a unikátní prvky vaší aplikace, a snažte se o logickou provázanost mezi nimi.
Rozhodněte se, zda bude vhodnější horizontální nebo vertikální rozložení.
Google Play povoluje 8, Apple App Store až 10 fotek.
TIP: 30sekundové video dokáže představit vaši appku v akci a lépe než 10 fotek!
Čím více hvězdiček a kladných hodnocení, tím vyšší příčku při vyhledávání obsadíte. To platí jak pro Android, tak pro iOS.
Až 80 % uživatelů si navíc nejdříve ověřuje recenze a hodnocení a teprve pak aplikaci stahuje nebo pokračuje v hledání.
Spokojený uživatel appku zhodnotí sám od sebe. Vybídnout ho k tomu můžete i vy, a to ideálně v momentě, kdy se mu např. podaří vyhrát ve hře.
Reagovat na recenze je stejně důležité – zájemci vnímají, zda a jak na podněty odpovídáte a pracujete na vylepšení.
Díky rozšířenosti internetu a smartphonů se nemusíte omezovat na Česko – s dobrou aplikací dokážete prorazit na mezinárodní scéně!
Anglickou či jinou jazykovou verzi doporučujeme u aplikací, které mohou oslovit i uživatele ze zahraničí, např. hry, mapy a jiné.
Pouhý překlad však nestačí. Jiný kraj, jiný mrav, a proto je nutné text i obrázky přizpůsobit daným kulturním a jazykovým zvyklostem.
O aplikaci je nutné soustavně a pravidelně pečovat, tj. řešit chyby, aktualizovat, analyzovat, testovat a modernizovat.
Při pravidelné revizi se zaměřte hlavně na:
Výše uvedené kroky ASO vedou k jedinému cíli – ukázat zájemci, jak mu bude aplikace užitečná, čím ho obohatí a proč je lepší než jiné produkty.
Aplikace z dílny Peko Studio splňují nejnáročnější kritéria, která si optimalizace ASO a moderní uživatelé žádají.
Prohlédněte si naše iOS a Android aplikace v sekci Reference.