mail

info@peko-studio.cz

+420 731 171 595

spravovat cookies

Povolte prosím používání cookies nebo si jejich používání přizpůsobte.

Kliknutím na tlačítko “povolit vše” udělujete souhlas. Souhlas můžete teké odmítnout.

přizpůsobit

povolit vše

Co je to chatbot a jak ho uplatnite ve sve firme

Co je to chatbot a jak ho uplatníte ve své firmě

Petr Kott

02 / 07 / 2020

Chatbot patří k nejnovějším výdobytkům umělé inteligence, jehož účelem je zefektivnit online komunikaci mezi člověkem a obchodem, organizací, úřadem atd. Většina z nás již přišla s chatbotem (chat + robot) do styku při rezervaci ubytování, objednávání pizzy nebo nákupu letenky. Jednáme s ním na e-shopech, WhatsAppu, Facebook Messengeru a jiných platformách. Pojďme si vysvětlit, o co přesně se jedná, jak chatbot funguje a jak může pomoci i vašemu byznysu.

Co je to chatbot

Jde o program pro automatizovanou komunikaci, jenž ve virtuálním prostředí klade otázky a odpovídá na ně, čímž do značné (a stále větší) míry nahrazuje práci asistentek, operátorů zákaznické podpory a HR manažerů. S tím, jak se AI zdokonaluje, dokáže chatbot poskytnout sofistikovanější a personalizovanější návrhy, doporučení a odpovědi. K jeho nejčastějším úkonům patří zjišťování otevírací doby nebo stavu objednávky, vyřízení reklamace či výběr produktu.

Mezi v Česku známé chatboty, kteří získali i personifikovanou podobu, patří „rohlíkobot Kája“ od rohlik.cz, Tobi od Vodafonu či Pop Geo od National Geographic.

Jak chatbot funguje

Princip fungování je poměrně jednoduchý – chatbot vyhodnotí klíčová slova z vašeho dotazu a na jejich základě vybere vhodnou odpověď/protiotázku. Např. v otázce: „Která auta v červené barvě nabízíte?“ chatbot rozezná výrazy „auto“ a „červený“, což mu pomůže zvolit odpověď typu: „Nabízíme tato a tato auta v červeném provedení.“ Pokud otázce neporozumí, vyzve vás k její specifikaci, až se společně dostanete tam, kam potřebujete.

Kde se s chatbotem setkáte

  • webové stránky – zjišťuje úvodní informace či přání zákazníka, a tím jej např. snáze navede na adekvátní oddělení/pracovníka firmy
  • sociální sítě Facebook, LinkedIn aj. – řada firem, e-shopů či skupin využívá chatbota k zodpovězení častých dotazů, stejně jako nástroj pro nabídku a prodej zboží/služeb
  • aplikace – vývoj chatbota pro aplikace je náročnější, a tudíž ne tak běžný; trend však jednoznačně směřuje k dalšímu rozšíření

Jak chatbot pomůže vaší firmě

  • Nahradí zákaznickou podporu

Adekvátně a pohotově zodpoví nejčastější dotazy, navede tápající zákazníky správným směrem, pomůže s výběrem správného produktu, s dokončením objednávky v e-shopu apod.

  • Reprezentuje

Chatbot se nedopouští chyb a vždy prezentuje vaši firmu takovým stylem, jaký si sami nastavíte. Řada firem jde o krok dále a chatbotovi propůjčí vzhled maskota v souladu s firemní corporate identity.

  • Pracuje 24/7 a nezná hranic

Dle statistik je chatbot nejvíce vytížen přes noc, kdy živí pracovníci dávno spí. Virtuální asistent zajistí péči o zákazníky, a vygeneruje zisky, o které byste jinak přišli!

  • Ušetří výdaje

Až 80 % dotazů a požadavků, jež zákazníci směřují na zákaznickou podporu, lze úspěšně vyřešit s pomocí standardizovaných odpovědí chatbota. Firmy tak ušetří náklady na pracovníky, kteří se mohou věnovat náročnějším úkolům. Průzkumy dále ukazují, že uživatelé jsou vůči komunikaci s chatbotem otevření.

  • Zvýší zisky

Chatbot představuje další prodejní kanál, a pro inovativní firmy i zajímavou konkurenční výhodu. V chatbotu můžete jednak přímo nabízet produkty/služby, jednak postovat reklamní sdělení a lákat uživatele k návštěvě vašeho webu.