iOS versus Android aplikace – 7 hlavních rozdílů z pohledu vývojáře

20.05.2020

Petr Kott

jak-urychlit-programovani-v-PHP-photo

20.05.2020

Petr Kott

„Která platforma je pro mou aplikaci vhodnější?“ Na častý dotaz klientů jsme se rozhodli odpovědět článkem, který shrnuje nejdůležitější rozdíly mezi oběma řešeními. Zaměříme se v něm na: uživatele, programovací jazyk, vývojářské nástroje, náklady a čas, proces schvalování, design a monetizaci, tj. výnosnost.

1. Cílová skupina

Jsou to právě uživatelé, kdo do značné míry diktuje, jakým směrem se vývoj aplikací ubírá. Nadále platí, že iOS uživatelů je sice méně, zato chovají vůči Applu značnou loajálnost. Početnější příznivce Androidu láká hlavně nižší cena zařízení, ale i svobodnější možnosti co do přizpůsobení systému. Některé statistiky ukazují, že majitelé iOS patří k majetnějším, vzdělanějším vrstvám a pocházejí především ze Severní Ameriky a západní Evropy.

2. Programovací jazyk

Java, respektive její modifikovaná verze je běžným programovacím jazykem v Androidu. Vývojáři často využívají Kotlin, jenž získal status oficiálního jazyka pro Android a který je kompatibilní s ostatními.

iOS vývojáři dříve pracovali s Objective-C, až v roce 2014 Apple představil Swift – oficiální programovací jazyk pro iOS aplikace. K jeho výhodám patří relativně snadné osvojení práce se syntaxí i fakt, že je přesně šitý na míru pro systém iOS.

3. Vývojářské nástroje

Hlavní vývojářské prostředí pro Android aplikace je Android Studio, jež nahradilo původní Eclipse. Jak je u Androidu zvykem, prostředí je otevřené, flexibilní a přístupné novým nápadům.

iOS vývojáři pracují v prostředí XCode, avšak, oproti Androidu, musí vystačit s limitovanými možnostmi a nemohou používat externí nástroje. Pro ty, kdo pracují výhradně v iOS, to však nemusí představovat problém.

4. Finanční a časová náročnost

Navzdory větší fragmentaci a variability u Android aplikací se obě platformy co do časové a finanční náročnosti ve výsledku příliš neliší. Je pravdou, že v Android prostředí lze některé funkce implementovat rychleji, ušetřený čas si však zpravidla vyžádají práce spojené s širší variabilitou zařízení.

Na druhou stranu skýtá Android univerzálnější využití na mnoha zařízeních a telefonech, zatímco iOS je omezen na iPhone a Mac. I tento fakt je dobré při rozhodování zohlednit.

5. Schvalovací proces

Validace, tj. schvalování aplikace, si obvykle žádá více času a úsilí v iOS. Zatímco iOS aplikaci vždy osobně kontroluje specialista z Applu, Android volí cestu automatického testování, jež zabere pár hodin a stojí méně peněz. Nároky v iOS bývají vyšší, a pokud vývojář připomínky včas nezapracuje, aplikace může být zamítnuta. Rizikem u Androidu je zase šance, že testování nevystopuje všechny chyby, a to se podepíše na horší uživatelské zkušenosti, ratingu a (ne)úspěšnosti appky.

6. Design

Důvodem až pověstné věrnosti iOS uživatelů a developerů je mj. důraz, jenž Apple klade na čistý, funkční, minimalistický design. Android zase sází na koncept „Material Design“, který čerpá inspiraci z reálného světa a snaží se o maximálně intuitivní ovládání.

Designové prvky a rozdíly by vydaly na samostatný článek, a proto se přesuneme k poslednímu bodu.

7. Monetizace neboli výnosnost

Každá z platforem vyžaduje odlišné monetizační nástroje a strategie. Zatímco uživatelé iOS vidí reklamy v aplikacích spíše neradi, majitelé telefonů s Androidem je – obecně vzato – tolerují lépe.

U iOS se tak vyplatí zaměřit se na placené, premium či freemium verze a předplatné. S reklamními bannery a „in-app ads“ uspějete spíše u fandů Androidu.

Dlužno dodat, že v globálu generuje App Store podstatně vyšší zisky než Google Play, a to navzdory méně početné klientele.