mail

info@peko-studio.cz

+420 731 171 595

spravovat cookies

Povolte prosím používání cookies nebo si jejich používání přizpůsobte.

Kliknutím na tlačítko “povolit vše” udělujete souhlas. Souhlas můžete teké odmítnout.

přizpůsobit

povolit vše

Jak zacit s vyvojem mobilni aplikace

Jak začít s vývojem mobilní aplikace

Petr Kott

30 / 08 / 2024

Plánujete zahájit vývoj mobilní aplikace, ale nevíte, co vás čeká? Pojďme si projít základní kroky, které vás jako klienta čekají, abyste byli připraveni na úspěšné spuštění projektu.

Úvodní setkání nad Vašim nápadem mobilní aplikace

Než vůbec projekt odstartuje, čeká vás úvodní setkání. Ať už máte vybraného dodavatele nebo stále vybíráte, na tuto schůzku byste měli přijít připraveni. Co vás vývojáři mohou chtít vědět?

  • Jaké máte cíle s mobilní aplikací
  • Jaký máte rozpočet – v našich dvou článcích se dočtete jak odhadnout náklady vývoje aplikace anebo kolik stojí vývoj mobilní aplikace 
  • Jak pevné jsou vaše plány (máte ověřený koncept, nebo potřebujete s validací pomoct?) – zde se dočtete jak dlouho může trvat vývoj mobilní aplikace
  • Jak si představujete spolupráci (co zajistíte interně a co očekáváte od partnera)
  • Informace o vašem podnikání a projektových cílech (kdo jste, kam směřujete)
  • Jak plánujete být flexibilní (máte jasnou vizi, nebo chcete postupně přizpůsobovat vývoj?)
  • Kdo je vaše cílová skupina
  • Jaké máte časové představy, včetně případných závislostí na jiných aktivitách (např. marketing)

A samozřejmě cokoliv dalšího, co považujete za důležité a váš budoucí partner by měl vědět – např. dlouhodobé plány, složení týmu, důraz na určité aspekty, způsoby komunikace a další relevantní informace. Možná už máte v této fázi představu a znalost zda chcete jít cestou hybridní nebo nativní mobilní aplikace.

Zahajovací schůzka

Jakmile máte vybraného partnera pro vývoj, je čas se pustit do práce. Na této schůzce se projekt oficiálně zahajuje. I když je obvykle krátká, je důležitá. Připravte se představit následující:

  • Vaše představy, očekávání a nápady – zadání je třeba dobře definovat a doporučujeme držet se následujících bodů při zadávání mobilní aplikace.
  • Podklady, které musíte dodat, a součinnost, kterou očekáváte
  • Váš tým a úlohy jednotlivých členů
  • Odpovědnost za jednotlivé oblasti projektu
  • Komunikační kanály a způsoby spolupráce

Vývojáři a designéři se také představí a projedná se metodika projektu, harmonogram a jednotlivé fáze včetně termínů.

Definování minimální životaschopné verze (MVP) mobilní aplikace

Tento krok je klíčový při vývoji mobilní aplikace nebo jakéhokoliv jiného softwaru. Cílem je jasně stanovit, co se bude vyvíjet. Je potřeba určit, které funkce jsou zásadní, co se musí udělat hned, a co může počkat. Tento proces zahrnuje prioritizaci funkcí a vytvoření jasného plánu (backlogu), který bude sloužit jako vodítko pro další práci.

  • Čím jsme si jisti, že má smysl, a kde to teprve budeme zjišťovat
  • Určit, co se bude dělat první a co se nechá na později
  • Vytvoření minimální verze, otestování ji a pokračování dál
  • Oddělit důležité funkce od méně důležitých
  • Prioritizovat jednotlivé funkce
  • Zůstat co nejvíce efektivní, vytvořit minimální verzi produktu a postupně ji vylepšovat

Nezapomeňte, že “M” v MVP znamená “minimální”. Jde o vytvoření základního produktu, který je funkční, ale nemusí být ještě komerčně připraven. Může jít jen o verzi pro ověření uživatelské odezvy. Důležité je zůstat co nejvíce efektivní – vytvořit základní verzi, otestovat ji a pokračovat dál.

Více o MVP si můžete přečíst v našem článku o MVP.

Prototypování mobilní aplikace

Ať už ověřujete koncept, nebo začínáte s vývojem, první krok zahrnuje design. Je potřeba si uvědomit, že design není jen o obrázcích a barvách – to přijde na řadu později, při tvorbě vizuální identity. Hlavním úkolem je vymyslet, jak bude aplikace fungovat a jak bude působit na uživatele. Co od vás bude potřeba?

  • Zpětná vazba k navrhovaným řešením
  • Podklady, které máte dodat (např. obsah, texty, obchodní podmínky)
  • Inspirace pro vizuální identitu a moodboard (co se vám líbí, ať už jde o aplikace nebo jiné vizuály)
  • Informace o integracích s jinými systémy
  • Informace o cílové skupině (kdo to je, co od aplikace očekává)
  • Účast na workshopech (především vybraní členové vašeho týmu, např. marketingové oddělení)

Detailněji si můžete přečíst jak na tvorbu grafiky mobilní aplikace v našem článku.

Testování prototypu mobilní aplikace

Jakmile je prototyp připraven, je čas ho otestovat. Ideálně na reálných uživatelích, pokud je to možné. Je důležité vystavovat nápady kritice, aby bylo možné je co nejlépe doladit. Kdo se může podílet na testování?

  • Vzorek cílové skupiny (např. budoucí uživatelé)
  • Současní uživatelé, pokud se jedná o update nebo změny
  • Další kolegové, kteří schvalují projekt nebo jsou do něj zapojeni (např. interní grafik)
  • Budoucí uživatelé u vás ve firmě (např. pracovníci zákaznické podpory)
  • Vedoucí projektu (např. zakladatel, projektový manažer)

Připravujete se na vývoj mobilní aplikace a chcete se vyhnout chybám? Seznamte se s nejčastějšími omyly při vývoji aplikací, abyste mohli úspěšně dokončit první fáze vývoje a pustit se do realizace vašeho projektu s jistotou.

Tímto se dostanete k první verzi vašeho nového softwaru. Vývoj a testování teprve začínají, ale jste na správné cestě k úspěšnému výsledku!