Jaký význam mají UX a UI ve vývoji mobilních aplikací?

27.01.2021

Petr Kott

jak-urychlit-programovani-v-PHP-photo

27.01.2021

Petr Kott

Zjednodušeně řečeno je UX vaše uživatelská zkušenost s aplikací a UI její vnější stránka či kostra, která vám pomáhá aplikaci správně používat. UX a UI design mají lví podíl na tom, zda appka získá oblibu uživatelů a uspěje, anebo skončí na digitálním smetišti. I proto vývojáři kladou na oba principy maximální důraz, přičemž náš tým z Peko Studio není výjimkou. Pojďme se na UX/UI design a některé postupy podívat blíže.

UX design – co to je a k čemu slouží?

UX je zkratka anglického „user experience“ a označuje celkovou zkušenost uživatele při interakci s mobilní aplikací (webem, e-shopem atd.). Ta zahrnuje (ne)spokojenost a pocity, které ve vás aplikace zanechá a na základě nichž se rozhodnete ji nadále používat, anebo smazat – v horším případě s negativním hodnocením v App Store.

Úspěšné digitální produkty v principu spojuje to, že se snadno používají (user friendly) a dokonale plní svůj účel, kvůli kterým si je lidé pořizují. Už ve fázi návrhu proto musí mít vývojář principy UX neustále na mysli, provést analýzu potřeb cílové skupiny, testování a zohlednit feedback.

UI design – co to je a k čemu slouží?

UI neboli uživatelské rozhraní (user interface) představuje více než vnější fazónu. Vzhled je těsně propojen s tím, jak (ne)snadno aplikace či web v rukou uživatelů funguje. Součástí UI jsou navigace, CTA tlačítka k provedení akce, symboly, obrázky, fonty, barvy atd.

Aplikaci s kvalitním UI poznáte podle přehledné orientace a intuitivního, plynulého ovládání. Nic vás nenutí sáhodlouze přemýšlet, kam kliknout, abyste provedli, co potřebuje. Jinými slovy – vlastně si neuvědomíte, že appka nějakým UI disponuje. A přestože se vedou debaty, zda je pro design důležitější vizuální atraktivita, nebo jednoduchost a čistota, my věříme, že klíč k úspěchu vězí v kombinaci obojího.

Jaké jsou principy UI a UX designu (nejen) ve vývoji mobilních aplikací?

Univerzální vizuální jazyk

Křížek znamená zrušit, fajfka potvrdit, domeček Home Page. Globálně užívané symboly, vizuály a tlačítka usnadňují interakci s aplikací a uživatelé s nimi dopředu počítají. V tomto ohledu se nevyplatí příliš experimentovat, ale raději vsadit na osvědčená schémata.

Responzivita a rychlost

Mobilní aplikace musí běžet hladce a rychle a uživatel musí mít přehled o tom, co se právě děje (načítání, dokončení nákupu apod.). Dobře odvedenou práci na UX/UI poznáte i podle rychlosti, s jakou se funkce appky načítají. Právě ta je jedním z faktorů, který rozhoduje o osudu appky v mobilech vašich zákazníků.

Konzistence

Systém fontů, barev, vizuálních a textových prvků spolu musí ladit nejen v rámci aplikace, ale i na její desktopové verzi, webu, sociálních sítích apod. Uživatelé si tak aplikaci rychleji osvojí a ta snáze získá jejich důvěru. Jak píšeme výše, nabídněte jim takový systém, na který jsou zvyklí.

Atraktivita a originálnost

Kdo dokáže skloubit jednoduchost a čistotu s nápaditostí a estetikou, ten uspěje i na silně konkurenčním digitálním trhu. Přesto platí, že jednoduché, intuitivní ovládání je důležitější než estetické kvality. Při volbě typu a velikosti písma tedy kupř. myslíme primárně na to, že většina z nás ovládá smartphone palcem a texty menší než 16 pixelů se navíc špatně čtou.

Personalizace

Možnost volby vlastního vzhledu, uspořádání obsahu dle individuálních preferencí či nastavení frekvence notifikací tvoří další přidanou hodnotu kvalitní appky, kterou uživatelé ocení a vlastně i očekávají.

Minimální požadavky na vstupní data při registraci

Zatímco vyplnit pár řádků je při zakládání profilu na PC hračka, mobilního uživatele může zdlouhavé vypisování osobních údajů odradit natolik, že aplikaci raději smaže. Dobrou praxí je požadovat jen ty nejzákladnější údaje, vše ostatní si uživatel případně nastaví posléze. Oblíbeným řešením se stala rychlá registrace s pomocí účtů na sítích Facebook, Google či Twitter.