mail

info@peko-studio.cz

+420 731 171 595

spravovat cookies

Povolte prosím používání cookies nebo si jejich používání přizpůsobte.

Kliknutím na tlačítko “povolit vše” udělujete souhlas. Souhlas můžete teké odmítnout.

přizpůsobit

povolit vše

5 principu, jak na tvorbu grafiky u mobilnich aplikaci

5 principů, jak na tvorbu grafiky u mobilních aplikací

Petr Kott

07 / 06 / 2021

Vývoj kvalitní mobilní appky se neobejde bez úzké spolupráce designéra a grafika. Vizuální stránka aplikace totiž plní hned několik funkcí – zvyšuje její atraktivitu mezi uživateli, usnadňuje ovládání, má přímý vliv na uživatelský prožitek a posiluje brand. Při návrhu grafické stránky aplikace je proto dobré pamatovat na několik osvědčených zásad.

1. Funkčnost a jednoduchost – když méně znamená více

Grafické prvky aplikace nikdy nesmí být na úkor jejího fungování a jednolitosti. Ne náhodou je dnes v oblibě minimalistický, tj. čistý, lineární a jednoduchý design, který sází na to, že „v jednoduchosti je síla“. Jako designéři proto dvakrát zvažujeme, než se rozhodneme do appky zakomponovat různé animace, video upoutávky, vyskakující okénka apod. Ty v konečném důsledku mohou působit rušivě a komplikovat její používání.

2. UI a UX aneb zaostřeno na uživatele

Úspěšná mobilní aplikace v sobě snoubí dva důležité elementy:

  1. User Interface – tj. vizuálně atraktivní a zároveň přehledné rozhraní, včetně fontů, obrázků, barev, tlačítek aj.,
  2. User Experience – celková zkušenost uživatele s aplikací daná intuitivním ovládáním, snadnou navigací, přehledností a hladkou interakcí mezi aplikací a uživatelem.

Vývojáři tak musí dbát na vizuální a jazykovou ucelenost nejen v rámci celé aplikace, ale i na webu a v dalších komunikačních kanálech.

Čtěte více o roli UX a UI ve vývoji aplikací

3. Grafika aplikace spoluutváří brand

Výběr fontu, barev, loga, rozvržení, ale i tónu komunikace či zvukových motivů v aplikaci musí korespondovat s vizuálním a komunikačním stylem celého brandu, jak jej zákazníci a fanoušci znají z webu či sociálních sítí. A jelikož grafika hraje klíčovou roli, její návrh by měl vycházet z brand manuálu firmy. Uživatel se tak rychle zorientuje, bude se cítit „jako doma“ a značka se mu vryje do paměti.

4. Aplikace tvoříme pro lidi

Tlačítka, dynamické prvky, shadowing, zvýraznění aktivních a neaktivních položek – díky těmto a dalším grafickým elementům vlastně můžeme aplikaci používat. Uživatel tak nemusí přemýšlet, která tlačítka (ne)lze zmáčknout, kde se právě nachází, jak se posune zpět, nahoru nebo dolů, nebo co se stane, když na příslušné tlačítko/obrázek klikne.

Pamatujme zároveň, že uživatel aplikace je pořád jen člověk s určitými fyzickými dispozicemi. Kvalitní appku poznáme i podle toho, že její design vyhovuje rozměrům lidského palce či možnostem lidského zraku.

5. Personalizace aplikace

V neposlední řadě je vhodné dát uživatelům svobodu uspořádat si funkční a vizuální prvky dle vlastních preferencí. Z hlediska grafiky jde o volbu mezi světlým a černobílým schématem, někdy i výběr barevných témat a vizuálů. V širším smyslu však do personalizace aplikace spadají frekvence zasílání notifikací, doporučení produktů, volba vlastních preferencí co do žánrů (Spotify), typů produktů (Amazon), parametrů při výběru partnera (Tinder) apod.